Categories
Internet, Unix en security Privacy & veiligheid

Social networking aka data harvester

Een tijd geleden triggerde me een bericht op de radio over spidersoftware van de politie wat het gevaar van sociale netwerksites gaat worden. Software waarmee automagisch relaties kunnen worden ontdekt en worden opgeslagen in een databank om zo mogelijk criminelen te linken, maar welke crimineel gaat er nu zeg maar op LinkedIn of Hyves zitten. Misschien de crimineel in wording en gezien de veranderende wetgeving kan daar weleens verandering inkomen in de jaren die gaan volgen.

Maar wat deze sites ook doen is het verzamelen van marketingdata. Hyves is heel sterk in relaties tussen merken onderling te detecteren en tussen merken en soorten mensen. LinkedIn verzamelt eigenlijk data waar Monsterboard alleen maar van kan dromen en ik zie het nog wel gebeuren dat je een optie krijgt om opdrachten cq banen automagisch met mensen te gaan koppelen. Dit is ook iets wat gebeurde bij Last.FM toen er voldoende gebruikers waren die voldoende gegevens over hun luistergedrag hadden geupload.

Nu blijkt Hyves een stap verder te zijn gegaan door een nieuwe dienst te introduceren waarvoor adresgegevens nodig zijn. De marketingdata krijgt ineens een nieuwe dimensie, een demografische dimensie, waar menig marketeers natte dromen van krijgt. De keuze voor valse adresgegevens lijkt ineens aantrekkelijk en ik vraag me ook af hoeveel mensen er zometeen postcode 2500 AA hebben, maar ik vraag me ook af wat de impact hiervan gaat zijn. En hoe je het ook went of keert, sociale netwerksites beginnen elke dag minder aantrekkelijk te worden.

By Hans Spaans

Unix & security consultant with a passion for Linux, Solaris, PostgreSQL, Perl and network services, but also a strong believer in open and free source, standards and content.

3 replies on “Social networking aka data harvester”

Wel toevallig dat we net over het zelfde schreven. Het is inderdaad niet normaal zoals ze gegevens proberen te verzamelen.

Hans W, ik werd getriggerd door jouw posting, zie de link het verhaal oa en blogpost neemt het niet over als commentaar helaas, maar je hebt gelijk dat het niet normaal is wat ze allemaal verzamelen. En het lukt ze bij Hyves ook nog omdat de mensen ergens bij willen blijven horen tegen bijna elke prijs. Daarbij ze doen het in kleine stapjes met elke keer een andere beloning. We zijn al lang de Airmiles issues voorbij waar meer dan tien jaar geleden nog met argwaan naar werd gekeken en soms schande over werd gesproken.

Heb tot nu toe nog geen reactie van Hyves gehad. Het lijkt echter wel op te vallen want zowel off als online krijg ik reacties.

We zullen het afwachten.

Comments are closed.